Bæredygtig udviklingNaturvidenskab for alle udgives af FysiklærerforeningenBaeredygtig udvikling

 

Opgaver med udgangspunkt i
Bæredygtig udvikling – det økologiske fodspor. Naturvidenskab for alle, 1. årgang, Nr. 1/2006.
Sidetallene refererer til heftet. ØF Data refererer til datasamlingen på denne hjemmeside.

 

Opgave 01: Bæredygtig udvikling (side 2 - 3)

Klassen forsøger i mind-map på tavlen at definere, hvad der kan ligge i begrebet bæredygtig udvikling.

Parvis finder I

  • tre handlinger i jeres egen dagligdag, som I vurderer til at være bæredygtige
  • tre handlinger i jeres egen dagligdag, som I vurderer til ikke at være bæredygtige

Parret går nu sammen med et andet par

  • forsøg overfor de nye at argumentere for, at handlingerne er vurderet korrekt (bæredygtige/ikke bæredygtige)
  • Skriv nu handlingerne på en udleveret OH under korrekt kategori (bæredygtige/ikke bæredygtige)
  • På den udleverede OH anfører I stikord til problemer ved at vurdere en handling som bæredygtig (ud fra gruppens diskussion)

Plenum

  • Præsentation af ´handlingerne´
  • Fælles diskussion af problemerne (også ved eventuelle konkrete målinger af bæredygtighed)
  • Hvad er det muligt og ret og rimeligt for den enkelte at gøre for at bidrage til en bæredygtig udvikling i lyset af denne usikkerhed?
  • Giv eksempler på, hvad et land som Danmark kan gøre.
  • Giv eksempler på ændringer, som kræver samarbejde mellem mange lande.