Bæredygtig udviklingNaturvidenskab for alle udgives af FysiklærerforeningenBaeredygtig udvikling

 

Opgaver med udgangspunkt i
Bæredygtig udvikling – det økologiske fodspor. Naturvidenskab for alle, 1. årgang, Nr. 1/2006.
Sidetallene refererer til heftet. ØF Data refererer til datasamlingen på denne hjemmeside.

 

Opgave 02: Kloge hoveder, hvad er sandt og hvad er falskt (side 2 - 3 og 15)

Kompetencemål:

At lære at anvende faglig viden til at forstå argumenter i medierne og til at lære at argumentere for egen mening. At lære at beskrive og tolke grafer.

Denne opgave refererer til tegneserien Kloge Hoveder på side 3.

Det første svar handler om solpletteorien. Find ud af, hvilken sammenhæng denne teori giver mellem temperaturændringer og ændringer i solpletaktiviteten.
Figuren fra DMI, Dansk Meteorologisk Institut, viser målinger af sammenhængen, og du kan læse mere om det på www.dmi.dk under fanen: Viden.

Start med at beskrive grafen, dvs. angiv, hvad der er afsat ud ad akserne og beskriv de væsentligste informationer, som grafen giver. Overvej om den sammenhæng mellem temperatur og solpletaktivitet, som grafen viser, kan være tilfældig, eller om den vil fortsætte i fremtiden.

Det andet svar handler om drivhuseffekten. Find ud af, hvad drivhuseffekten er, og hvordan den påvirker Jordens temperatur. Se figuren på side 19 og nedenstående figurer og læs mere på www.dmi.dk under fanen: Viden.

Start med at beskrive de to grafer, dvs. angiv hvad der er afsat ud ad akserne, og beskriv de væsentligste informationer, som graferne giver. Overvej om den sammenhæng mellem temperatur og CO2-koncentration, som graferne viser, kan være tilfældig, eller om den vil fortsætte i fremtiden.