Bæredygtig udviklingNaturvidenskab for alle udgives af FysiklærerforeningenBaeredygtig udvikling

 

Opgaver med udgangspunkt i
Bæredygtig udvikling – det økologiske fodspor. Naturvidenskab for alle, 1. årgang, Nr. 1/2006.
Sidetallene refererer til heftet. ØF Data refererer til datasamlingen på denne hjemmeside.

 

Opgave 04: Lomborg og Burmester, hvad er sandt og hvad er falskt (side 2-3, eller hele heftet)

Kompetencemål:

At lære at vurdere forskellige argumenter og at lære at indse, hvilke typer viden der kræves for at drage en konklusion.
Halvdelen af klassens elever sætter sig parvis og finder mindst tre argumenter, som støtter Bjørn Lomborgs udsagn.
Den anden halvdel sætter sig parvis og finder mindst tre argumenter, som støtter Sven Burmesters udsagn.
Herefter fremsætter eleverne deres argumenter i plenum, og holdbarheden af de enkelte argumenter diskuteres.
Diskuter hvilke typer viden I måske mangler for at kunne vurdere, hvem der har mest ret.